Źródła witaminy D

Witamina D pełni w organizmie każdej z nas wiele bardzo ważnych funkcji życiowych, dlatego też zachowanie jej na odpowiednim poziomie odgrywa kluczową kwestię.

Zarówno niedobór, jak i nadmiar tej witaminy w organizmie może wywołać wiele nieprzyjemnych skutków, jednak biorąc pod uwagę fakt, iż źródła jej występowania nie są zbyt duże, to przedawkowanie tej witaminy raczej nam nie grozi. Łamiące się kości, osłabione zęby, a także osteoporoza to najczęściej spotykane dolegliwości związane z niedostateczną ilością witaminy D w organizmie. W jaki zatem sposób suplementować witaminę D i w jakich produktach spożywczych można ją znaleźć?

Promienie słoneczne

Podstawowym źródłem witaminy D są promienie słoneczne, ponieważ zostaje ona wytworzona w skórze pod wpływem działania słońca. Najważniejszą kwestię odgrywa jednak w tym przypadku czas, ponieważ wystarczy jedynie 15-20 minut w pełni bezpiecznego przebywania na słońcu, aby pokryć niemal całe dzienne zapotrzebowanie na witaminę D. Dłuższa ekspozycja słoneczna, nie jest w ogóle wskazana, gdyż można w ten sposób doprowadzić do poparzenia słonecznego, a zastosowanie kremu z filtrami UV skutecznie ogranicza syntezę witaminy D. Niestety w Polsce witamina ta może być naturalnie wytwarzana tylko od wiosny do jesieni, dlatego też zimą należy szukać jej w konkretnych produktach spożywczych.

Produkty spożywcze bogate w witaminę D

Znalezienie witaminy D w większości produktów spożywczych to jak szukanie igły w stogu siana, jednak istnieje kilka produktów, w których witamina ta występuje. Najbogatszym źródłem witaminy D są morskie ryby, a największe jej ilości znajdują się w węgorzu, łososiu oraz śledziu w oleju. Przygotowując jednak dania na bazie wspomnianych ryb najlepiej podawać je gotowane na parze lub duszone, ponieważ smażenie i pieczenie niszczy niestety witaminę D. Jeśli chodzi natomiast o pozostałe źródła tej witaminy, to można ją również znaleźć w takich produktach jak oleje roślinne, żółtka jaj, wątróbka, a także mleko i jego przetwory (w tym również dojrzewające żółte sery). W okresie zimowym warto również wprowadzić do diety tran zawierający olej z wątroby rekina, ponieważ również zawiera on spore ilości witaminy D.

Szukasz więcej informacji o witaminie D? Sprawdź stronę kliniki witaminowej RegenClinic.pl

Źródła witaminy D
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here