Witamina C (kwas askorbinowy) – właściwości i zastosowanie

Witamina C towarzyszy nam przez całe życie – to chyba najpopularniejszy związek kojarzony z zapobieganiem i leczeniem skutków przeziębienia. Tymczasem kwas askorbinowy ma znacznie więcej właściwości i zastosowań, o których warto wiedzieć, także w kontekście pracy nad sylwetką i ogólnym rozwojem.

Jedna witamina, wiele korzyści

Można zacząć od definicji określającej witaminę C jako „organiczny związek chemiczny należący do grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych”, ale chyba lepiej od razu przejść do konkretów. Kwas askorbinowy jest nam potrzebny do życia i to dosłownie. Dzienne zapotrzebowanie wynosi około 40-45 mg u dzieci, a 75-90 mg u dorosłych. Witaminy C nie wytwarzamy w organizmie, dlatego niezbędne jest przyjmowanie suplementów diety, takich jak Allnutrition Vitamin C Antioxidant, a także jedzenie produktów, które są w nią bogate. Do najlepszych źródeł kwasu askorbinowego w naturze zalicza się paprykę, pomarańczę, papaję, jarmuż, brukselkę, brokuł czy czarną porzeczkę.

Witamina C to:

  • przeciwutleniacz,
  • aktywator enzymów,
  • ważny element syntezy kolagenu.

Dodatkowo zabija bakterie, wzmacnia dziąsła i zęby, wspiera prawidłowy stan tkanki łącznej czy przyjmowanie żelaza. Podsumowując, witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale… czy przypadkiem nie kojarzy się głównie ze zwalczaniem przeziębień? Poświęćmy temu zagadnieniu osobny akapit.

Największy mit związany z witaminą C

Z pewnością witamina C jest potrzebna każdemu człowiekowi. Jej niedobór objawia się m.in. ogólnym osłabieniem, brakiem apetytu, częstymi bólami mięśni i stawów, gorszym gojeniem ran, krwawieniem z dziąseł czy skłonnością do występowania siniaków. Z tego względu kwas askorbinowy jest niezbędnym elementem diety. Ale przecież witamina C w tabletkach króluje w domowych apteczkach jako środek przeciwdziałający przeziębieniom i pomagający w walce z chorobą. Tymczasem już w 2007 roku badania ostatecznie obaliły ten mit.

Przyjmowanie witaminy C nie wpływa znacząco na ochronę organizmu przed przeziębieniami. Podobnie jeśli chodzi o leczenie infekcji. To prawda, skraca jej czas, ale zaledwie o 8% w przypadku dzieci i 14% w przypadku dorosłych, czyli w praktyce niezauważalnie. Tych właściwości nie da się uznać za szczególnie istotne dla wychodzenia z choroby. Kompleksowe badania nad witaminą C przyniosły jednak ciekawe wnioski dla osób narażonych na duży wysiłek fizyczny i psychiczny, co jest ważne z punktu widzenia sportowców – zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. Otóż w ich przypadku profilaktyczne przyjmowanie witaminy C nawet o 50% zmniejsza ryzyko przeziębienia.

Najważniejsze wnioski

  • Witamina C jest niezbędna dla ludzkiego organizmu – jej niedobór grozi wieloma szkodliwymi objawami.
  • Przekonanie o ochronnych i leczniczych właściwościach witaminy C przy przeziębieniach jest mitem, co udowodniono na początku XXI wieku.
  • Jedynie osoby podejmujące regularny, duży wysiłek (na przykład sportowcy) są dzięki witaminie C skuteczniej chronieni przed przeziębieniem, nawet o 50%.

Jeżeli poszukujesz wysokiej jakości suplementu diety zawierającego witaminę C, oferta Allnutrition spełni Twoje wymagania.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem www.sfd.pl

Witamina C (kwas askorbinowy) – właściwości i zastosowanie
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here